New Super Luigi U Recension

Det är Luigis år och därför firas detta med ett par nya spel med vår gröna hjälte i huvudrollen. Mario får äntligen stå lite åt sidan och låta sin yngre bror med den gröna kepsen stå i centrum.
Nintendo firar att Luigi fyller 25 år med bland annat Luigis Mansion till Nintendo 3DS och så detta, New Super Luigi U. Ett av de få spelen som faktiskt har Luigis namn i titeln och som till och med är helt fritt från Mario himself.

Det första man tänker på är att det är väldigt likt New Super Mario Bros U. Visserligen är de flesta klassiska Mario spel ganska lika och framförallt Super Mario Bros spelen, men i detta fallet är New Super Luigi U mer som ett dlc än ett eget spel. Till en början känns det i alla fall så men ju mer man spelar desstu mer eget känns det. Världarna är samma och bossfighterna likaså, men banorna är nya och har gjorts kortare och svårare. Man har en mycket mindre tid att ta sig igenom banorna, det är oftast fler hinder och stjärn mynten är lika knepiga som i New Super Mario Bros U. Ibland även svårare. Det är ett perfekt spel som utmanar och underhåller både om du spelar ensam eller med andra.

Precis som New Super Mario Bros U så kan den som spelar med game paden hjälpa till genom att sätta ut plattformar. Plattformarna kan leda en till ställen som annars kräver att man har en speciell dräkt eller som är snudd på omöjliga. Det enda negativa med att spela två där den ena sätter ut plattformar är att det ofta blir för enkelt. Man kan nämligen se saker på game paden som inte personen/personerna som spelar med vanliga kontroller ser på teven. Till exempel kan man se små rutor på lite olika ställen med en måne på. Om man hoppar på den kan månen komma ut, fånga den och du får 3 extra liv. Är man då ganska bra så får man rätt snabbt max antal liv. Vilket både känns riktigt härligt men också lite sisådär då man vill utmanas mera.

Själva story läget är precis som i föregående spel kort och nu tar dessutom banorna i genomsnitt hälften så kort tid. Det finns mycket stjärn mynt att samla, många hemliga ställen och den där kaninen Nabbit att fånga i varje värld, men det blir ändå alldeles för kort och att klara spelet 100 % tar inte ens det mer än kanske 20 timmar sammanlagt. Det allra bästa är dock världen man låser upp efter man besegrat Bowser. Det är en extra värld där banorna är betydligt svårare. Redan i New Super Mario Bros var de ganska så tuffa men i detta spelet så får man verkligen anstränga sig om man vill klara det, oavsett om man är vanlig gamer eller proffs! Det är här den stora skillnaden på Mario och Luigis äventyr träder fram.

Alla Mario spel är suveräna och jag hoppas Nintendo aldrig slutar med det de kan bäst. Och jag hoppas de gör fler äventyr med Luigi. Det spelar inte någon roll om hans äventyr liknar Marios eller inte, det är alltid kul att spela som den yngre brodern. Den gröna rörmokaren som kanske är svårare att styra men som både kan hoppa längre och högre. Luigi är en okrönt konung.

+ Variationen, atmosfären, musiken, mysfaktorn, stjärnvärlden
- För kort, inga riktigt nya bossfighter

? Varför kunde de inte göra ett spel med helt nya världar