Tankar om sjukligt spelberoende

Tydligen så har BBC haft en undersökning som handlar om sjukligt spelberoende. Forskningen visar att cirka 7-11 procent är sjukligt beroende av spel och vissa spelare kan sitta upp till 90 timmar per spelpass. Detta handlar främst om rollspel där flera parter involveras och kan fortgå i stort sett hur länge som helst.

Detta är ganska galet och jag som spelare tycker det är rätt sjukt att folk kan sitta så långa pass. Mitt spelande känns nästan lite lamt när man hör om de som kan sitta i 90 timmar per spelpass. Men samtidigt är jag ganska glad att jag har ett liv utanför mitt spelande. Dessutom är de mest nördiga sådana som bara spelar ett endaste spel och aldrig sett solljus (typ). Själv är jag inte en sådan person som sitter med ett spel i ett halvår. Jag har såklart favoriter men betar hellre av många spel snabbt, har ett fint bibliotek med spel och inte ser ut som en zombie som smälter när jag ser solen.

Sedan är det ju en definitionsfråga vad en "gamer" är men att ha lite av allt är bättre än att sitta i nästan 100 timmar sträck och vara bäst i världen på en endaste sak. Tycker jag iaf!

hoppas jag inte får haters av inlägget och jag vill även tillägga att det kan finas undantag. t.ex. ni som spelar på dreamhack sitter ju där en helhelg och spelar i princip non stop, men vad jag menar med sjukligt spelberoende så tänker jag först och främst på hur man spelar i vardagen framför teven eller datorskärmen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0