Bästa karaktärerna i Super Mario

05.  
 
 
Mario 
Mario är stjärnan i alla spel, det är han som är varumärket. Mario är hjälten och alltid han som pryder alla omslag och står i ljuset. Jag tycker det är lite tråkigt och innerst inne tycker nog de flesta det hade varit roligare med ett Super Luigi Galaxy. Visserliggen har hans brossa fått ett eller annat spel, men när får vi se ett nytt spel med Yoshi i huvudrollen (till stationär konsol) eller varför inte ett spel där man är Boswer? Det skulle varit betydligt roligar än ännu ett av alla spel med vår röda rörmokare. Fast de är också kul så jag ska inte klaga för mycket. Mario är bra, men lite för egoistisk för att få att en högre plats i listan. Denna gången Mario är du inte nummer 1.
 
 

04. 
 
 
Luigi
Marios yngre bror Luigi tycker jag är snäppet coolare än Mario. Inte just för hur han är men mest för att han alltid fått stå i skuggan av sin storebror. Plus att han kan hoppa längre och sprattla med benen i luften, bara en sådan sak. Dock är han svagare och klumpigare än Mario, även lite av en fegis. Kanske därför Mario alltid får rädda Peach och besegra Bowser. Fast jag tror nog vår gröna vän och hjälte hade klarat det med. Finns ju fullt med svampar som kan göra en både stor, liten och få en att kasta allt från eld till gigantiska kanintollar. Nah inte riktigt, men skulle inte förvåna mig om det fanns en sådan dräkt gömd i något spel. 
 
 
 
03. 
 
 
Bowser
Detta monster är en gigantisk ondskefull sköldpadda, han är ledare och kung över alla koppas och också Marios ärkefiende. Han har varit med i princip alla Mario spel och är både den kändaste och största av alla skurkar. Även till ytan, tätt följt av gorillan Donkey Kong. 
Bowser har 8 barn, två kusiner och ett kanin till husdjur. När man läser sådan fakta om honom kan man nästan tro att det är en hemmatrevlig far vi snackar om som berättar godnattsagor för sina små barn och ger dom varm choklad innan de ska sova. Fast när det är dags att möta Mario då tar han till alla medel, blir större och större för var gång och gör allt han kan för att krossa den röda hjälten. Tyvärr vinner alltid den röda hjälten men det tror jag Bowser kan ge honom. Vem vet vad koopa kungen gör med prinsessn Peach när Mario är borta ;)
 
 
 
 
02. 
 
 
Donkey Kong
Detta är en gorilla som fick namnet åsna. Hur tänkte japanerna där? Jag är inte förvånad, de där knäppskallarna kommer på en massa tokiga saker. Bra saker, men ibland lite förvirrande. 
Donkey Kong har röd slips och är en pälsig jäkel. Han är stark men samtidigt väldigt atletisk. Han har stor släkt och hans kamrat Diddy Kong är ofta med på hans äventyr. Det finns fleras spel med Donkey Kong men de kändaste är Country spelen, som är klassiska plattformspel. 
Första Donkey Kong spelet kom 1981 och var ett arkadspel. Det är en av anledningarna till att jag gillar denna lurviga apa så mycket. Han var först, före Mario och alla andra. Plus så verkar han vara riktigt rolig och chill att hänga med. Om han inte blir skogstokig förstås eller ser en krokodil. Donkey Kong avskyr krokodiler. 
 
 
 
 
 

01. 
 
 
Yoshi
Denna söta krabat är med i de flesta Mario spel, men alltid bara som en bikaraktär. Yoshi dyker upp på olika ställen, ploppar ur sitt ägg och får en att hoppa av lycka. Ett spel med Yoshi kan inte bli annat än bra. Den stora frågan är bara varför han inte får fler spel där han är huvudroll. Det ska komma något snart till 3ds men jag vill ha mer. Klart det är kul och kan räcka att ha honom som medhjälpare också, men jag vill vara Yoshi under ett helt äventyr. Äta fiender med den långa tungan och bara mysa. För Yoshi symboliserar mys. Snälla låt mig få en Yoshi i julklapp i år.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0