Minion Rush Recension (mobilspel)

Då och då kommer det ett riktigt bra spel till mobilen. De flesta spelar man några gånger för att sedan tröttna på och aldrig köra igen, men sedan finns det spelen som man blir beroende av och som tar allt för mycket tid av ens  liv. Både på gott och ont. Denna gången var det Minion Rush, ett spel som både är kul och beroendeframkallande. Ganska enformigt men härligt och intensivt.

Spelet är väldigt likt Temple Run, precis som så många andra spel. Tydligen kan ingen komma på något eget. Iaf så finns det olika banor man kan låsa upp genom att spela länge, besegra bossar och nå vissa summor poäng. Jag vet inte om alla banor finns tillgängliga i gratis versionen då jag bara låst upp två olika än så länge. När jag besegrade andra bossen kom jag tillbaka till första banan igen. Jag tror den är lite annorlunda men att räkna den som en tredje känns bara konstigt, och är det så tycker jag fantasin är på en ganska så låg nivå.

Handlingen är inget specielt men man får då tänka på att detta är ett mobilspel och inte mer än så. För att vara ett simpelt spel till mobilen tycker jag ändå det fungerar bra och att handlingen håller. Det går ut på att man är en liten minion som vill nå toppen och bli veckans minion genom att få så bra poäng som möjligt. Sedan väljer du själv om du vill tävla mot andra att bli veckans minion, spela mot dina fb vänner eller bara springa själv och slå ditt egna personbästa.

Kontrollen är bra och man springer genom hinder och hoppar över saker. På vägen samlar man bananer och alla små minions från filmen Dumma Mej. De gör så man får extra poäng när man samlar bananer. Sedan kan man även köpa olika vapen, sköldar och annat från affären. Det mesta kostar bananer som man själv samlar på sig när man kör, men vissa saker som är lite bättre kostar riktiga pengar.
En annan grej man kan göra är att återuppliva sig själv om man råkar förlora och då får man börja på exakt det stället man dog eller misslyckatts på. Dock så har man bara 50 sådana saker från start och det kostar överlag 20 per gång.

Spelet är som sagt rätt enformigt och man gör samma sak hela tiden, men det är kul och finns något som triggar en hela tiden att fortsätta och försöka slå sin poäng eller sina vänners. Saker man kan köpa gör också att man kan spela små minispel mitt i banorna. Där kan man få extra mycket bananer och poäng samt att det blir en liten avstickare från det normala spelet som efter många gånger kan bli lite smått drygt. Fast det blir aldrig riktigt tråkigt vilket spelet ska ha ett plus för och man kan sitta ganska långa stunder i sträck. Tills batteriet blir lågt och man inser att man inte är hemma.

+ Bra kontroll
+ Beroendeframkallande
+ Fungerar för alla åldrar