Naughty Dog

Jag tänkte snacka om Naughty Dog i detta inlägg. Min absoluta favorit när det handlar om spelutvecklare.
 
Naughty Dogs spel är några av de bästa som finns att köpa för pengar. I tre generationer har de lyckats skapa spel som inte bara är underhållande och gripande, utan också ger en minnen för livet. Såklart har spelandet och spel utvecklats och ändrats radikalt med åren, men är det någon som följer med i svängarna är det Naughty Dog. De har gått från simpla plattformspel som Crash Bandicoot, till episka matine spel med grafik nästan lika snygg som verkliga livet. Naughty Dog fortsätter imponera om och om igen. För några dagar sedan släppte de The Last of Us, som jag är i full gång med att köra. Dock har jag varit lite upptagen i helgen men har ändå spelat mycket då jag är uppe sena nätter. Spelet är perfekt ut i tåspetsarna! Kan inte säga något dåligt om det alls, det blir bara bättre och bättre. På något sätt känns det även snyggare och snyggare längre in i spelet man kommer, filmsekvenserna är att dö för. Realismen i spelet är mind blowing så bra den är.
 
Naughty Dog grundades redan år 1986 och ett par spel släpptes faktiskt innan första Crash, men de blev inga stora hittar. Det var istället med Crash som företaget fick fart, pungråttan blev en maskot för både Naughty Dog, Sony och Playstation. Än idag är Crash Bandicoot en av spelvärldens mest älskade och minnesvärda karaktärer. Tyvärr har hela hans image idag förstörts av ruttna konsolspel skapade av random spelutvecklare, många vill att Naughty Dog ska göra ett nytt spel och få liv i honom igen. De är dock upptagen med mycket annat, men vem vet vad framtiden har att erbjuda på. 
 
En sak med Naughty Dog som gör dem så speciella och att de verkligen står ut ur mängden, är att sedan de släppte första Crash Bandicoot spelet så har de bara släppt spel på toppnivå. Vartenda spel har varit snudd på perfekta och de har faktiskt bara blivit vassare och vassare. Hur man kan släppa spel i samma perfekta kvalite gång på gång, är för mig och antagligen många andra ett mysterium. Men på något sätt fixar Naughty Dog detta och därför har de och kommer alltid ha en stor och varm plats i mitt hjärta. 
 
Naughty Dog har i sina år lanserat stora spelserier som: Jack and Daxter, Uncharted och nu The Last of Us, som också kommer bli en trilogi. Tvåan och trean i serien lär även lanseras på ps4 och huruvida det kommer finnas tillgängligt på ps3 vet jag inte, men då är det bara att uppdatera sig. 
 
Låt oss nu snacka lite mer grafik..
Uncharted 2 blev utnämnt till game of the year av många sidor, det fick skyhöga betyg och sades vara det snyggaste konsolspelet. Sedan kom uppföljaren Uncharted 3, det kunde ju omöjligt vara bätter än tvåan för ett sånt spel kan man väl inte lyckas göra ännu en gång? Eller? 
Uncharted 3 fick bäst poäng av alla Playstation 3 titlar, det sammanlagda betyget ligger på nästan 100%. Utnämndes även till game of the year av många, bland annat av ign och gamereactor. Grafiken var snyggare än Uncharted 2 och blev klassad som bäst. Naughty Dog hade nu inte bara ett av generationens snyggaste spel, utan två. Men vi får inte glömma Uncharted 1 som är starten på hela serien och än idag ett häftig fullspäckad äventyr. 
Sedan så kom The Last of Us för några dagar sedan och direkt fick det fullpoängare var man än tittade. Det sammanalagda betyget ligger uppe vid Uncharted 3 och Naughty Dog har nu inte bara tre spel denna generation som utnämnts till snyggast, utan de har även tre spel som utnämnts till bästa Playstation 3 spel någonsin. Kanske blir också The Last of Us årets spel? Bara att vänta och se. 
 
Som sagt så kan Naughty Dog det här med spel. Det är inte bara grafik de kan bra, ljudet är bättre än de flesta stortitlar jag spelat. Dialogerna är fantastiska och underhållande, i klass med Quentin Tarantino faktiskt. Karaktärerna minns man och man bryr sig om dom, vilket jag inte skådat i något annat spel under alla mina år som gamer. Allt detta gör att Naughty Dog blir en av mina favoriter inom spel, kanske till och med den bästa. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0