Sony Presskonferens

Igår natt eller idag morse klockan 3 hade Sony sin presskonferens. Jag försökte hålla mig vaken men somnade efter cirka en halvtimme. Därför fick jag se presskonferensens replay nu precis och jag blev besviken med vissa saker men mäkta imponerad av vissa saker. Överlag gjorde Sony det riktigt bra och jag tycker fortfarande spelutbudet är bra. Tyvärr så var det inte så många exklusiva spel som jag hoppats på, mest spel de redan visat. Och de bästa spelen som t.ex. Destiny kommer även släppas till last gen - ps3, xbox 360. 
Presskonferensen låg på stax under två timmar men de kunde lätt ha kortat ner den till Microsofts tid på 90 minuter. 
 
Vi fick se konsolen för första gången och först hade jag blandade känslor. Den såg inte ut som jag tänkte mig i huvudet och den såg lite smått konstig ut vid första anblick men när jag sett den flera gånger, kollat bilder etc, så tycker jag faktiskt om den mer och mer. Playstation 3 är snyggare helt klar men Playstation 4 ser ändå ut som en fin konsol som lätt smälter in i min teknik omgivning. Den är svart, smidig och elegant. Påminner lite om en korsning mellan playstation 2 och Nintendo Wii. 
Kontrollen tycker jag också om. De nya analogsparkarna känns bättre och mer sensitiva, touch funktionen hoppas jag fungerar lika bra som till ps vita och att färgen uppe på kontrollen ändras beroende på vilken spelare du är, är en ganska najs funktion. 
Priset på Sonys nya maskin kommer ligga på cirka 399 dollar, alltså cirka 4 lax. Vilket är ett bra pris och ett smartare drag av Sony än föregående konsol ps3 som låg på över 6000 kronor vid relase. Microsfots Xbox One kommer kosta cirka 5000 kronor.
 
Några spel som såg väldigt lovande ut var: "Kingdom Hearts 3", Destiny", "Batman "Origins" och "Infamous: Second Son"
Bara två av dess är dock exklusiva till playstation 4 men även andra titlar visades upp som är exklusiva. Mycket indie och arcade spel som man kommer kunna köpa för en billig peng. 
 
Ett par nyheter som gör att Sony krossar Microsoft ännu mer är att Playstation 4 kommer kunna spela begagnade spel, vilkket Xbox One inte kommer göra. Bara ett fåtal, men de flesta går bara att spela till en maskin och sedan är det låst. Vilket känns som en riktig fail för Microsoft. 
Playstation 4 kommer även kunnas spela offline tillskillnad från Xbox One där man måste vara uppkopplad hela tiden. Vilket också känns som ett steg i fel rikting. Hurvida det ändrar försäljningen av de båda konsolerna har jag ingen aning om. På många ställen som Webhallen och Amazon är det ganska jämnt när det kommer till förhandsbokingar. Men av det jag läst verkar det mesta tyda på en vinst för Sony denna nya generation.
 
Deras presskonferens var bra, men jag hade velat se lite mer spel som föll i min smak. Jag tycker att det mesta man sett på E3 har varit ungefär samma och min personliga åsikt är att Ubisofts presskonferens var den bästa.
 
Snart är det dags för Nintendo att kliva upp på scenen och jag hoppas de visar upp några storslagna spel till Wii U, som just nu står i skuggan av konkurenterna. Klockan 16.00 börjar Nintendos presskonferens. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0