Wii U Recension

Wii U är första av tre stationära maskiner som kommer representera next gen, den uppkommande generationen. Tyvärr känns det som de flesta bara tagit nintendos senaste med en gäspning och sen inte mer med det. Vilket är synd då Wii U faktiskt är både bra, underhållande och up to date. Den har visserligen inte ens blu-ray som ps3an haft sedan 2006 och grafiken på spelen mätar sig inte med topp spel som The Last of Us tillexempel, ett spel som kom till ps3.

Wii U har inte världens bästa prestanda och känns som att den tillhör samma generation som xbox 360 och ps3 i vissa avseenden. Men samtidigt känns det som en ny fläkt och ett steg i rätt riktning. Maskinen säljer dåligt och avsevärt mycket sämre än Wii än sålänge men det beror dels på att att spelutbudet är lågt och också att Wii var så revolutionerande med kontrollerna där man kunde stå upp och vifta hit och dit. Kontrollen till Wii U är också unik men inget som uppmärksamats på samma sätt.

Kontrollen till Wii U är stor, men lätt. Den är snygg och har en rätt stor skärm i mitten med bland annat touch funktion. Knapparna känns igen och är lik de gamla klassiska nintendo kontrollerna och de analoga spakarna är sköna. Det som gör kontrollen speciell är såklart skärmen. Man kan nämligen välja att spela Wii U som en bärbar konsol och du behöver inte ens ha på tvn för att köra dina spel eller använda dig av de olika applikationerna Nintendo lagt in. De flesta kostar men du kan bland annat se videos, gå in på youtube, checka nyheter och spela pinball gratis.
Jag gillar att man kan spela och se allt bara med kontrollen, det är härligt om man är trött tillexempel och bara vill ligga i sängen och spela en stund innan man ska sova. Sedan så är det ganska häftigt att man spelar både med kontrollens skärm och tvskärmen på ett par spel. I spelet Nintendo Land exempelvis finns en massvis olika minispel där man använder sig av både skärmen på kontrollen och tvn. Det fungerar väldigt bra, men ibland blir jag förvirrad då det händer saker på två ställen samtidigt.

En annan bra grej med Wii U är att man kan spela gamla Wii spel, man kan till och med välja att byta hem menyn till den klassiska Wii menyn. Jag skulle inte förstå de som hade velat byta, men valet är där.
Vill även påpeka för de som tycker att xbox one kommer vara så coolt med styrningen av din tv osv, Wii U kan också göra det.

Så den nya generationen är här, Nintendo har faktiskt startat den och hållt igång i ett par månader nu. Hur mycket det märks kan ju diskuteras men Wii U är verkligen ingen dålig konsol. Nintendo Land som man fick med om man köpte den rekommenderande svarta premium pack, är bra och roligt om man spelar med någon annan. Grafiken är inte wow men den är ändå ett steg rätt för Nintendo som alltid brukar haka fast sig i gamla hjulspår när det kommer till den biten. Kontrollen är ännu en gång något vi aldrig sett förut och maskinen i sig är svart och snygg. Faktiskt snyggare än både ps4 och xbox one verkar se ut att vara.

Det enda jag verkligen kan störa mig på är att det inte finns så många bra spel ännu och det leder till att Nintendo faller mot sin egen grav. Jag hoppas verkligen de kommer på fötter igen och det tror jag de kommer göra, för är det något Nintendo kan så är det att komma tillbaka med nya krafter, överaskaska och göra saker vi aldrig någonsin hade trott var möjligt. Med uppkommande titlar som Mario Kart 8 lär Nintendo än en gång leverera. Hoppas jag iaf.