Jag och min ps4

Nu har jag äntligen en playstation 4! De ringde från Gamestop i torsdags och sa att den väntade på mig, efter skolan stack jag dit direkt och hämtade min sexiga nya vän. 
 

Design

Älskar både hur maskinen ser ut och kontrollen. Dessutom är kontrollen väldigt skön att hålla i, man får ett bra grepp och spakarna känns bättre än innan. Det jag gillar mest är dock glaset och ledlampan där bak som lyser i olika färger beroende på vilket spel du spelar och när man tillexempel kör Killzone Shadow fall så går färgerna från grönt till rött bereonde på hur mycket liv du har. 
Kontrollen har även en touch pad som oftast är rätt onödig men är ändå en häftig funktion och touch paden kan också användas som x knappen. Slutligen har kontrollen en share knapp där man kan med ett enda knapptryck ladda upp den senaste kvarten du spelat. Vill man kan man även redigera ihop egna klipp, lägga upp stllbilder från ditt spel eller bara kolla på dina sparade videoklipp. 
 

Maskinen är rätt sexig och har touch knappar precis som ps3 har, maskinen lyser även i olika färger. När den är i standby lyser den orange, när den är avstängd lyser den rött, när man spelar lyser den vitt och när man först sätter på den lyser den blått. Det ser väldigt snyggt ut. 
 
 
Hårdvara

Playstation 4 är en kraftfull maskin där nästan alla spel är och kommer att vara i 1080p vilket är det högsta förutom 4k aka ultra hd. Dock finns det inte många filmer och spel som är i 4k och då måste man även ha en 4k tv som kostar en jävla massa pengar. Men en sak är säker, ps4 grafiken är grymt läcker! Varför inte alla spel har 1080p kan man ju fråga sig, samma sak gäller xbox one. Den konsol som har flest 1080p spel ute är faktiskt Wii U konstigt nog. 
 
Ps4 har 500 gig hårddisk vilket kan låta som mycket men spelen är väldigt avancerade, stora och tar därför upp cirka 50 gig vardera. Plötsligt blir 500 gig inte så mycket. Jag har bara två riktiga spel plus ett mindre jag fick med och har mindre än 400 gig kvar av min hårddisk. Turligt nog kan man köpa en extr hårddisk, så får väl göra det inom en snar framtid.
 
En av de större skillnaderna mellan förra generationen och denna är att spelen nu kan klara av mer saker på skärmen samtidigt och klara av fler explosioner och liknande utan att det blir rörigt eller hackar. Dessutom finns det inga laddningstider längre, vilket inte ps3 och xbox 360 skulle klara av. Även storslagna spel som t.ex. The Last of Us har långa laddningstider när man ska ladda sitt spel. 
 
O juste, maskinen är så tyst aaah.
 
 
Mjukvara

Jag gillade mjukvaran på ps3 men jag vet att vissa hade problem med det, att de inte gillade hur hemma menyn såg ut och tyckte det var rörigt att hitta. Då brukar jag svara att det är en vanesak då jag fördrar och tycker ps3 hemmeny är lättare att hantera än xbox 360. Men oavsett vad så har ps4 betydligt bättre mjukvara. Det är enkelt att hitta runt och det ser snyggt och stilrent ut. Lite som en blandning av xbox 360 menyn och ps3 menyn om det ger någon bild i huvudet? Det ser bra ut i alla fall, dock rekommenderar jag att skaffa ps plus annars kan man inte spela online och ta del av alla online fuktioner, då blir det även lite mindre saker att göra och se på vilket är lite tråkigt. Samma var det ju förra generationen. 
 
Spel

Just nu finns inte så många spel ute men jag har tre stycken och det är faktiskt de enda exklusiva spelen till ps4 än så länge. Nya Infamous spelet skulle också vara ute nu och Watch dogs med har jag för mig, men de och andra spel blev försenade. Därför är valmöjlgheterna väldigt begränsade, också till xbox one om man nu har en sådan. De finns inte att köpa i Sverige ännu men vet att folk har importerat från både USA och Tyskland. 
 
Jag har iaf Knack, Killzone Shadow Fall och Resogun. 
Knack är ett rätt roligt och simpelt spel. Det är ett plattformspel i grunden men 90% av tiden slåss man bara. Det kan bli lite enformigt och man orkar inte spela i så jättelånga pass. Det är också väldigt svårt vilket man först förvånas över då det ser ut som ett barnspel. Storyn är ganska lame och karaktärerna rätt stela, men grafiken är bra och färgerna väldigt fina. Bossarna helt okej och när det är som bäst tycker jag faktiskt det är helt klart värt pengarna. Spelet har fått rätt dåligt betyg av de flesta men om man bortser från att storyn är lite tråkig och att kameran kanske inte alltid är på topp så tycker jag det är ett spel man åtminstonde borde ha testat. 
 
Killzone Shadow Fall är desstu bättre, jag har inte kört det lika mycket men det är betydligt mer genomarbetat. Lite annorlunda än de andra Killzone spelen till tidigare konsoler men fortfarnade underhållande och utmanande. Vissa saker kan man störa sig på och det tar lite längre tid att vänja sig vid det då vissa kommandon är andra knappar än man är van vid. Men spelet är otrolgit vackert och bilden är full av liv, lite för skarpt och glänsande ibland men det kan ju också vara för min tv är en Sharp höhö. 
Shadow Fall är ett spel jag tycker alla som har en ps4 ska köra, det visar vad ps4 verkligen kan åstadkomma och om vi har ett sånt här fin spel redan nu så ska det bli spännande att se hur grafiken utvecklas. Alla vet ju att en konsols första spel aldrig är lika bra som de som kommer senare. 
 
Slutligen har vi Resogun. Resogun får man gratis om man har ps plus. 14 dagar ps plus följde med vid köp av maskinen men jag fick 1 års prenumeration i julklapp så det är najs. Resogun är nog mitt favoritspel även om det är ett mycket mindre spel och man kör igenom det på cirka en timme. Men bli inte ledsen för det säger jag, hållbarheten är hög ändå. Man kan spela om Resogun massvis med gånger med olika skepp och olika svårighetsgrader. Online är dessutom extremt roligt. 
 
Det sociala

Denna generation handlar mycket om det sociala. Online tar större plats och du kan hela tiden se och hålla koll på vad dina psn vänner gör. Psn = playstation network. Man kan som sagt ladda upp videoklipp direkt till facebook med ett enkelt knapptryck, och man kan även kolla hur många procent som har fått olika trophies i spel. Multiplayer fungerar bättre än förr och laggar aldrig, vilket spel till ps3 och xbox 360 kunde göra. Det är alltid folk online som vill spela och denna gången fick även en playstation konsol med headset. Med det kan man såklart chatta och prata med folk, men även styra maskinen med röstkommando. Jag tycker inte det är något märkvärdigt men det är iaf en cool grej som man inte kunde göra förra generationen. 
 
Minus

Alla maskiner har dåliga saker också och även om man inte alltid vill erkänna det så gäller det att vara öppen för det som är bra men också det som är mindre bra. Dock kan ju många saker som är dåliga nu förbättras i framtiden med en enkel uppdatering, patch eller liknande. 
 
Först och främst så fungerar inte usb och mp3 filer än. Jag testade stoppa in ett usb i usb porten men filmerna jag hade där kunde inte visas på min ps4. 
För det andra så fungerar det inte heller att spela cd skivor, inte för att man gör det ofta men lite bull när man vill spela något och ha lite musik i bakgrunden. Ändå sättet att lyssna på musik medan man spelar är att köpa music unlimited för typ hundra kronor i månaden. Man får en månad gratis men vet inte om jag vågar, kanske börjar de dra pengar från mitt visa? 
För det tredje så funka inte min jävla hdmi kabel jag fick med min ps4! Det är såklart ren otur att det hände och jag hade andra jag kunde använda men ändå. Egentligen skrev jag det som tredje punkt mest för jag inte kommer på något dåligt just nu. 
 
Sammanfattning
 
Playstation 4 är en grym spelmaskin med strålande grafik, underbart ljud, häftiga next gen funktioner men med ett litet tunnt spelbibliotek än så länge. Småsaker finns som jag hoppas och typ vet kommer fixas men överlag är det en storslagen sexig maskin som är värd vartenda öre. 
 
+ Designen, mjukvaran, hårdvaran, grafiken, ljudet, funktionerna, kontrollen, multiplayer
- För lite spel, usb funkar inte än
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0