Mina favoritspel 2013

 
Rätt sent ute men whatever. Kände för att göra en lista på mina favoritspel 2013. Under 2013 så spelade jag väldigt mycket spel, precis som alla år, men i listan är såklart bara titlar som kom ut det året med. Detta är mina personliga åsikter men jag vet att många kommer hålla med mig, om det är något du inte håller med om så kommentera gärna eller håll det för dig själv om du bara kan skriva negativt. 
Då kör vi! 

 
10. Duck tales remastered 
 
 
En hd version av det klassiska duck tales, retro plattformspel som handlar om att Joakim von anka ska ta tillbaka sina skatter och bli den rikaste ankan. Påvägen möter man björnbröderna, olika vilda djur, hon där häxan och den andra rika ankan. 
Ett trevligt och underhållande spel med grym musik och fin grafik. 
 
9. Batman Arkham Origins 
 
 
Tredje delen i Arkham triolgin. Spelet utspelar sig några år innan de två första i serien och Black Mask styr gotham med järnhand. Det är såklart Batman som måste stoppa honom men plötsligt blir Black Mask dödad av en okänd person, allt förändras. 
Spelet är bra och spännande, stiderna är snabba som i de andra två och fienderna är grymma. Dock är bossfighterna ganska mediokra och det är lite synd att de ändrade röstskådespelarna, antar det är för att inte rocksteady gjorde Origins. Överlag är det dock väldigt roligt och jag gillar att man får reda på mer bakgrundhistoria, detta är första gången Batman stöter på Jokern bland annat. 
Härligt ljud och bra grafik, dock lite buggigt. 
 
8. Bioshock Infinte
 
 
För mig är detta spelet överskattat, men det är fortfarande ett grymt bra spel. Staden man är i är fantastiskt snygg och ljudet är strålande. Man känner att de lagt ner mycket tid på storyn och slutet får en att tappa hakan. Dock tycker jag att det vid rätt många tillfällen blir att bara fiender slänger sig mot en och det kan bli lite tradigt då jag mer vill njuta av åkturen spelet ändå faktiskt ger en. 
Spelet är rätt likt Dishonored från 2012 och eftersom spelen är lika jämför man dem mycket och i flera ställen är Dishonored det bättre spelet mest för att det har bättre spelmekanik och härligare stealth.
Men Infinte är snyggt och det bästa Bioshock spelet i mitt tycke.
 
7. New Super Luigi U 
 
 
Det stora problemet med Wii U och Nintendo just nu är att det inte finns så många spel till konsolen och de går därför väldigt mycket back rent ekonomiskt. Tur nog så finns det åtminstonde ett par titlar till nintendos senaste konsol som är väldigt bra och underhållande. Ett av dessa är Luigi U, det är precis som Super Mario Bros spelen fast istället spelar man som Luigi och så är det ju såklart lite andra banor. Lite tråkigt är det tyvärr att världarna är samma som vanligt och banorna liknar de i Super Mario Bros U. Hade det varit mer ett eget spel hade det varit ännu lite bättre, men det är fortfarane bra, snabbt, snyggt och ett fint tidsfördriv. 
 
6. Resogun
 
 
Resogun är ett fantastiskt spel och det skulle ha kommit högre upp i listan om det inte var så kort och bara var ett spel som man fick gratis med till ps4. Plus att man inte kan spela lokal co-op, men online kan man köra tillsammans med någon annan och det är störtkul. Allting går i ett väldigt högt tempo och det händer tusen saker hela tiden, men det blir aldrig rörigt. Här visar ps4 hur snyggt ett spel kan vara som ändå är så simpelt. 
 
5. Killzone Shadow Fall
 
 
Jag såg fram emot Killzone riktigt mycket och jag var verkligen inte besviken. Det är ett underbart snyggt spel med kanonbra ljud och musik. Det är bara synd att spelet mest är ett spel som Sony släpper för att visa vad ps4 kontrollen kan göra. Man använder touchpaden mycket bland annat, men det känns oftast rätt onödigt. 
Spelets grafik är grym, titta bara på bilden ovan och multiplayer delen är något av det bästa jag kört. Kampanjen föll aldrig riktig i min smak men att köra online är extremt roligt och beroendeframkallande, ungefär som disney hidden worlds på fb (jk)
 
4. God of War Ascension
 
 
 
Oavsett vad folk säger och tycker så älskar jag God of War, därför älskade jag även God of War Ascension. Spelet var inte lika bra som de andra, det kan jag hålla med om. Samtidigt så är God of War 2 och 3 två av de bästa spelen jag spelat någonsin, så det ändrar inte så mycket om mina åsikter om Ascension. Ascension är sjukt snyggt och ett av de finaste spelen till ps3. Det är brutalt precis som det ska vara och storyn är härlig och detta är precis som Arkham Origins, ett spel som utspelar sig innan sina föregångare i tiden. 
Att slakta bossar är lika kul här och musiken är tung. Lite för lite naket dock.. hehe
 
3. Rayman Legends 
 
 
Detta spelet var extremt kul och bra. Jag spelade genom hela tillsammans med min flickvän, båda älskade det. Det är ett spel som passar alla och som börjar enkelt men snabbt blir svårt. Musikbanorna som är ett helt nytt inslag i Rayman serien, är klockren och det är så charmigt precis som Rayman spel brukar vara. Vi spelade det på Wii U där man verkligen tar vara på funktionerna i gamepaden. Musiken är strålande och när jag pratar om musikbanor så menar jag banor där man hoppar i takt till musik och inte banor med musik i, alla banor har musik.
Det finns även utmaningar som man kan spela online men de är mindre kul, sedan kan man köra något fotboll liknande minispel också. Roligt att spela både ensam och med vänner, massa kostymer att låsa upp och ett spel som man behöver lägga ner massor med timmar på för att samla allt. Ett måstespel för alla som älskar plattformsspel eller bara vill ha något kul till sin Wii U kanske? 
 
2. GTA V
 
 
Fantastiskt spel, helt underbart. Kanske lite överskattat men fortfarande ett riktigt måste för alla som har en ps3 eller xbox 360. 
Jag gillade inte gta iv särskillt mycket och var därför skeptisk till femman och väntade ganska länge tills jag faktiskt köpte det. När jag väl började spela däremot så fastnade jag direkt, det blev bara bättre och bättre. Hela atmosfären och all den firhet man har är helt storslaget. Allt man kan göra, det tar aldrig slut. Storyn är riktigt bra och även om vissa uppdrag är lite dryga så är samtidgit de bästa uppdragen något av det bästa man kan köra i spelväg. Grafiken är bra, musiken är ännu bättre. På mindre än en vecka körde jag nog 40 timmar, då är det bra. 
 
Innan jag presenterar ettan på lista så kommer här några Honourable mentions: 

Super Mario 3d World
Tomb Raider
Knack (yeah I liked it) 
Sly Cooper: Thieves in Time
Crysis 3
Metro Last Light
Tearaway
The Walking Dead season two: Epsiode 1

Och nu är det dags för nummer 1 på min lista över bästa spelen 2013
 

1. The Last of Us
 
 
Kom det som en överaskning?
The Last of Us är kanske det bästa spelet jag spelat någonsin. Det berör en verkligen, har en riktigt bra och djup story. Grafiken är den bästa förra generationen, röstskådespelarna gör ett ett fantastiskt jobb och är trovärdiga, musiken är underbar. Allting med The Last of Us var och är perfekt.
 
Vilket spel var din favorit 2013? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0