South Park The Stick of Truth Recension

Du är the new kid och har precis flyttat in till den lilla staden South Park, du träffar på Butters som leder dig till the Grand Wizard (Cartman) och äventyret kan börja.
Man får snabbt reda på att människorna är i krig med alverna. Man måste samla de bästa krigarna för att slåss mot alverna. Alvernas ledare visar sig var Kyle och sedan är det upp till en själv vilken sida man ska ta. När sidan är vald visar det sig finnas en större fiende och människorna och alverna måste slås ihop. Det är dags att samla nya trupper, kanske till och med tjejer?

Detta var ett spel jag hade sett fram emot länge, jag hade höga förväntningar men samtidigt också låga. Spel baserat på filmer och tv serier brukar inte bli jättebra. Stick of Truth däremot är ett perfekt spel på så många sätt och de brister det har gör faktiskt inte så mycket fast de skulle vara betydligt jobbigare i andra spel.

Först och främst så är det passande att göra ett spel just på South Park för humorn är helt störd och i min personliga åsikt, underbar. Dock har det funnits south park spel förr som varit väldigt mediokra och dåliga, men nu har det blivit ändring på det. Att göra spelet till ett rpg känns som rätt beslut och att spelet är som en hel säsong av south park gör att man både skrattar inombords och rakt ut i luften.

Det bästa med spelet är såklart humorn, gillar man störd humor eller helt enkelt south park humorn, då kommer man älska detta spelet. Oftast är det mycket skämt som är referenser till serien och olika avsnitt, precis som att man hittar saker och karaktärer som är med i både serien och filmen. Därför rekommenderar jag att man har sett lite innan, eller tittar igenom lite på typ youtube. Men det är inte viktigt, spelet är bra oavsett.

En sak som jag sett någon recensent klaga på är att stridsystemet är lite kasst. Jag håller inte med om det, men man måste ofta vara väldigt fokuserad så man lyckas blocka saker rätt (Det handlar om timing) annars så förlorar man mycket onödigt med liv. Att förlora liv är inget större problem, då man hittar olika poitions lite överallt, men det är ändå drygt. Man får välja mellan fyra häftiga classes och även om man inte har lika mycket attacker som i andra rpg spel, så tycker jag det funkar. Sedan har man även med sig Cartman, Kyle, Stan, Butters, Jimmy och Kenny. De har olika krafter och färdigheter, en del attacker är direkta referenser till tillexempel filmen och när Kenny misslyckas med några av hans attacker så dör han brutalt.

I spelet kan man också gå omkring och samla olika saker, vapen och kläder. Alla platser man besöker finns med i filmen och staden är uppbyggd precis efter hur den är i staden. Det är som man hoppar in i serien och spelar igenom en rad episoder. Det är inte full hd utan bara 720p men jag tycker det passar rätt bra då spelet går ut på att barnen leker att de är in the middle age. Känns riktigt härligt då man tänker tillbaks till när man var liten och lekte med pinnar och stenar, istället för massa teknik som dagens barn har.

Man kan alltså säga att allt är som tv-serien, det är fruktansvärt kul och random. Något av det bästa är när Jimmy som spelar bard, kommer fram och stammar, eller när han ska sjunga sina melodier för att göra en starkare och fienderna svagare. Sedan har vi det med Al Gore, han gömmer sig i en buske och behöver hjälp med en sak, sedan måste man möta honom för han spammar ens facebook, och efter man mött honom klär han ut sig till typ en björngris eller något. Flummigt, men grymt. Man märker att det är skaparna bakom South Park som också är bakom spelet, manuset är spot on.

Det finns en del hemliga saker som sagt, men efter man klarat spelet och gjort alla side missions känns det rätt tomt. Alla fiender förutom hundarna i skogen och djuren i Canada, försvinner när man är klar med äventyret. Plus att man inte kan gå tillbaka till uppdrag man gjort i main storyn, det är lite kasst för då behöver man köra om spelet flera gånger för att samla allt (Vilket jag alltid vill). Tur nog så är spelet så underhållande att man lätt vill köra om det. Det är beroendeframkallande på ett sätt som inte många andra spel är.

Några saker som är mindre bra är att själva main storyn är ganska kort, men gör man uppdrag på sidan om och utforskar allt som t.ex. kloakerna, då tar det runt tio-tolv timmar. Om man sedan kör om spelet lär det kanske ta halva den tiden då man lärt sig allt. Spelet är rätt enkelt överlag och man kan klara det mesta utan att dö, men sedan kan det plötsligt komma en svår bossfight, vilket gör spelet lite ojämnt och obalanserat. Har du fel person med dig, eller inte får börja slå, så kan du förlora utan att ens ha hunnit göra något i princip. Samtidigt kan det vara tvärtom, du kan vinna flera fighter utan att ens blivit träffad.

Spelet är även lite buggigt när det händer mycket på skärmen och man springer istället för att gå. När man väl slåss eller ser cutscenes är det inget problem, men att det är buggigt överhuvudtaget är ju ett minus.
Ljudet är strålande och högt, bilden är helt okej.

+ Manuset, humorn, allt det störda och flummiga, att det är fucking South Park!!, Jimmy the bard, slutet (no spoiler), Cartmans attacker, alla side missions, storyn, att man kan leka kurragömma med Jesus
- Lite buggit ibland när man springer, borde finnas till next gen, kort main story