Mina favoritspel 2014!

Tjena! 
Sjukt längesen jag bloggade haha, men tänkte börja lite igen och se hur det går. Var nästan ett år sedan jag skrev senast och mycket har hänt. Dock är detta en spelblogg så nu blir det snack om spel.
 
2014 hade jag väldigt mycket förhoppningar om, det skulle bli ett underbart spelår och på många sätt så blev det också det. Samtidigt så blev man lite besviken med tanke på alla förseningar och så vidare, inte så mycket next gen spel som man hade hoppats på och vissa stospel kom aldrig när de skulle. 
2014 har ändå varit fantastiskt och jag har spelat väldigt mycket både på ps3, ps4, wii u och xbox one. 
 
Detta är min lista på de 10 spelen jag tycker har varit absolut bäst 2014. Kom ihåg att detta är mina åsikter och man får såklart tycka precis som man vill. Några spel jag inte kört men som jag vet hade hamnat bland toppen är: Far Cry 4 och Sunset Overdrive.

Nu kör vi igång! 



10. The Walking Dead Season 2 
 
Först på listan har vi detta fina spel, säsong två av Telltales "The Walking Dead". Clementine från första spelet har nu blivit lite äldre och måste överleva mot alla zombies, hon får hjälp av en grupp människor och sedan slungas man in i ett härligt äventyr med drama, kärlek och spänning. Precis som första spelet är detta indelat i episoder vilket gör det unikt. Röstskådespelarna och manuset är riktigt bra även om grafiken har sina brister och det är ganska kort.
Betyg: 8.5/10


9. Infamous Second Son 
 
Detta spelet var sjukt bra och underhållande. Det visade verkligen vad ps4 går för och vilken riktning vi är påväg åt. Spelet var ett av de första next gen spelen till ps4 och otroligt snyggt. Fina effekter, bra musik och en härlig story där man kunde spela som både ond eller som hjäte. Tyvärr var spelet inte så långt och en del side missions kändes meningslösa, det gick snabbt att bli klar med allt och det fanns inget online läge. Huvudpersonen var dock grym och alla andra karaktärer passade bra in i spelet och dess handling, bossfighterna var grymma och de nya krafterna var perfekta till spelets miljöer.
Betyg: 9/10


8. Donkey Kong Country: Tropical Freeze 
 
Jag älskade det här spelet och det visar verkligen vilka bra spel det kom 2014! Nu börjar listan bli skitsvår att göra. Donkey Kong Tropical Freeze var väldigt roligt och underbart vackert, störtskön musik och grym bandesign. Banorna var fulla med faror och fiender, pussel och saker att ta sig genom. Ingen värld var den andra lik även om de alla var lika varandra. Svårighetsgraden ökade snabbt och de två sista världarna var som ett slag mot ansiktet, men gud så underhållande. 
Jag rekommenderar att spela två player men det är också kul att spela ensam. Donkey Kong har aldrig varit bättre än såhär.
Betyg: 9.5/10
 
 
7. Shadow Of Mordor 
 
Detta spel kom som en bomb från himmeln. Från ingenstans så dök detta upp och det var suveränt. Ett snudd på mästerligt spel. Sjukt härlig fighting system, smidig och bra kontroll, snygg grafik och ett av världens bästa och coolaste bosssytem. I Shadow of Mordor handlar det nämligen om att ta sig till toppen och besegra Saurons hörgra hand. Man måste bekämpa orcher i olika rang för att slutligen nå de allra bästa. Samtidigt som detta sker så slåss orchledarna mot varandra och ökar eller sänks i rank. SAMTIDIGT som allt detta händer så springer man runt och gör sidemissions, slåss mot vargar och troll, klättrar upp för höga byggnader och.. samlar blommor.
Shadow Of Mordor visar ett nytt Middle Earth, ett mörkt sådant och där vår favorit Gollum ännu en gång krälar runt. Detta spel är ett måste och även om det inte är högra på min lista så lovar jag att det är grymt bra, kanske blir det just ditt favoritspel? Mycket möjligt skulle jag säga.
Betyg: 9.5
 
 
6. Alien Isolation
 
Herregud, detta spelet var verkligen något alldeles extra. Hade faktiskt inga förväntningar på detta alls, visste knappt något om det förrän jag väl spontanköpte det. Men Aliens är ju alltid ballt tänkte jag och satte i spelet i min ps4, jag blev väldigt positivt överaskad.
Alien Isolation är ett av de bästa skräckspelen någonsin, framförallt om man kör det med ett par ordentliga hörlurar. Det är ett spännande och väldigt äkta spel. Kontrollen är så smidig och det känns mer realistiskt än de flesta spelen. Mörka gångar och korridorer, den tunga tystnaden, de små obehaglige ljuden, en stor äcklig alien som kryper runt omkring dig. Atmosfären är verkligen perfekt! Att man sedan inte får tag på ett vapen förrän flera timmar in och att man måste vara extremt tyst för att överleva, gör spelet bara ännu mer perfekt. Att alla fiender är extremt farliga och att man inte ens kan döda monstret gör spelet ännu mer perfekt. Att man bara kan skrämma bort sin största fiende med eld och att spelet är längre än majoriteten av spel varit de senaste fem åren gör det ännu mer perfekt. 
Spelet är också en rejäl kärlekssmäll till orginal filmen och retrostilen kanske inte gillas av alla, men jag diggar den. Hållbarheten på spelet är kanske inte den högsta dock, det är ett spel man kör en gång och sen får det räcka. Men den spelomgången lovar jag kommer vara ett äventyr, ett annorlunda äventyr.
Betyg: 9.5
 
 
5. The Evil Within
 
Vi är nu halvvägs i listan och kanske kommer det som en chock att jag har detta spelet så pass högt, före både Shadow of Mordor och Alien Isolation. Men jag älskade verkligen detta spelet! Det är kanske inte lika unikt och nyskapande som Alien spelet, men det var något med detta som gjorde att jag inte kunde släppa mig ifrån det. Det var väldigt fängslande, det var obehagligt och extremt sjukt. Brutalt och väldigt snyggt. Spelet blandade många olika stilar, ibland var bilden svartvit, ibland var den brusig och ibland snygg och extremt detaljerad (som tillexempel i bilden ovan som jag tog med min ps4).
Man spelar som en polis som hamnar i något sjukt jävla kaos. Resten får man uppleva själv, men jag lovar ett grymt lir med mängder blod och häftiga bossfighter. 
Betyg: 9.7
 
 
4. Super Samsh Bros Wii U 
 
Detta hade jag längtad sjukt mycket till och jag blev väldigt nöjd! Super Smash Bros är det ultimata partyspelet, nu är det dessutom fullpackad med massa nya game modes och en mängd nya karaktärer som Mega Man, Pac Man och Wii Fit Trainer. Sedan har vi ju alla klassiker kvar också som Link, Samus, Bowser och Pikachu. I detta spelet så har även karaktärer som Ash tagits bort och istället kan man spela som Charizard som egen person. 
Det bästa är dock inte de nya nintendo karaktärerna, utan att man kan spela som sig själv! Man kan göra sin egen mii gubbe till en fighter och välja både vilka krafter man vill ha och vilka kläder man vill ha. Sedan spelar man för att låsa upp nya färdigheter, hattar osv. Ett coolt inslag!
Spelet är minst lika beroendeframkallande som de tidigare spelen i serien och spelar man med några nära vänner kan man sitta i flera timmar, in på småtimmarna och mer än så. Ett extremt underhållande spel fullpackat med allt från de tidigare spelen och mer. Det enda negativa är att det är ganska tråkigt att spela själv efter en stund, hållbarheten ensam är inte något att hänga i julgranen. Men bring you friends and have the best days of your life! 
Ett måste för alla med en Wii U (eller en 3ds). 
Betyg: 9.8
 
 
3. Halo Master Chief Collection 
 
Jag. Älskar. Halo. 
Halo spelen har alltid varit favoriter, jag har spelat Halo sedan den första xboxen kom, jag har lagt ner hundratals timmar på mästervärken, kanske tusentals. Det är nästan så att jag borde göra min och Master Chiefs relation offentlig. Vi är som ett kärt gammalt par, alltid kommer vi stå sida vid sida. Om han bara kunde visa sitt ansikte.. nåväl, vi får nöja oss med kaptenen här ovan. 
Halo Master Chief Collection är KÄRLEK, NOSTALGI! I detta fina paket får man Halo 1, Halo 2, Halo 3, Halo 4 och en massa extra stuff. Och trots att vissa saker kan strula lite och trots småbuggarna ( som jag lyckligtvis lyckats unvdika ) så är detta kalaset värt varenda krona och det är fantastiskt. Har inte testat online än men att spela genom de gamla äventyren i full hd är grymt kul. Dock besviken över grafiken i halo 2 och 3 (när man spelar), man hade förväntat sig mer nu när det släppts till xbox one. Halo 4 är otroligt snyggt och filmsekvenserna i Halo 1 och Halo 2 är så jävla snygga och realistiska (framförallt Halo 2 omg its so nice, förstår dock inte hur grafiken kan vara så mkt sämre när man spelar det.. de andra spelen är mer jämna i gameplay/filmsekvenser)
Ett måste för alla Halo fans. 
Betyg: 9.9/10
 
 
2. South Park: Stick of Truth
 
Hhahahahahah I love this game. Här är några citat från spelet: 
1. Santa: "I hope you haven't been farting on anyone's balls. That would be very naughty."

2. Butters: "This is where the magic happens."

[while walking in Cartman's mom's bedroom]

Butters: "Last night week Cartman's mom was here with a few men having a whole lot of magic; she was doing hand magic, butt magic."

3. Jimmy: "There once was a maiden from Stonebury Hollow.
She didn't talk much, but boy, did she swallow.
I had a nice lance that she sat upon.
The maiden from Stonebury who is also your mom."

Betyg: 10/10

 

1. Mario Kart 8

 
Och mitt favortispel 2014 var Mario Kart 8! Ett fantastiskt spel med snygg grafik, underbar bandesign, fantastisk musik och både grym spelbarhet och hållbarhet. Smidigare kontroll än någonsin förr och massa nya saker som att man kan flyga, åka under vatten och åka på väggar och tak. 
Onlineläget är riktigt bra och spelet är roligt både om du kör ensam eller med vänner. Många timmar har jag suttit och lirat detta, många fler timmar lär det bli. 
Inget annat spel förra året har fått mig så fastklistrad som detta och jag kör fortfarande lite Mario Kart 8 online då och då. Med dlc redan ute och mer påväg så kommer detta bli ett spel som håller sig genom hela 2015 också utan problem. 
Ett underbart roligt spel med en massa nya bilar och karaktärer gör detta till ett måste i ens spelbibliotek och ett av de bästa racing/partyspelen någonsin! 
Betyg: 10/10
 
 
Vilket spel gillade du mest 2014? 
Vilka spel ser du fram emot 2015? 

Ha det bäst, tamma out! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0